Erasmus v Holandsku časť IV. – Všetko o bicykloch

apr 25, 2019 | Cestujem, Erasmus v Holandsku

Môj holandský pobyt sa nenápadne preklenul do svojej druhej polovice, ani som to popravde nečakal. Ale napriek tomu som zatiaľ vyviazol bez akejkoľvek ujmy… aj z prvého skúškového, yes! Venku sa tu pekne vyčasuje, preto sa čoraz viac ocitám na bicykli. Bicykel… to je s blížiacim sa druhým skúškovým trochu hrozivý čierny mrak na obzore, ale hlavne téma dnešného zápisu do erasmového „denníku“.

Bicykle neodmysliteľne patria k holandskej kultúre, jak si asi vieš predstaviť. A Holanďania sú na ne fakt viditeľne hrdí. Strašne si potrpia na to, ako tú brutálnu bajkovú infraštruktúru ešte vylepšiť, rozšíriť, blablabla, a jednotlivé mestá sa v tom predháňajú. V Holandsku sa každoročne vedie rebríček, v ktorom mestá zbierajú skóre podľa toho, ako veľmi bike-friendly sú. Taktiež tu vyhlasujú cyklistické mesto roka.

Aby si si urobil predstavu, dávam sem videjko, ktoré prezentuje mesto Nijmegen ako kandidáta na hentamto cyklomesto roku. Najprv sa možno blbo pousmeješ, ale nakoniec ti neostane nič iné než uznanlivo „smeknout“.

Bez bicyklu ani na krok

Bicykel je tu pre teba zároveň akási povinná výbava. Niečo tak samozrejmé ako vlastníctvo… ja neviem, toalety. Asi takto, čisto na porovnanie – ako neprejde deň bez toho, aby si sa nevysral, tak v Holandsku neprejde deň, aby si sa nezviezol bajkom. Bicykel tu má viac ako každý. Vážne. Pripadá mi, že každý človek tu má priemerne dva bicykle. Tak, ako ja. Oficiálne údaje ale uvádzajú, že na jedného Holanďana pripadá „len“ 1,3 bicykla. No počítaj s tým, že tá štatistika nezohľadňuje „nebajkerov“ – novorodencov alebo napríklad, čo ja viem, trebárs beznohých ľudí.

bicykle holandsko holandsku groningen blog

Bicykel sa v Holandsku stáva tvojím “tieňom”.

Aj tak ich neni dosť?

Bicykle tu nájdeš všade. Zaparkované pred každým domom, odstavené na ulici, opreté o značky a lampy. Dokonca tu majú podzemné parkoviská pre bicykle. Je ich tu až takmer neuveriteľne veľa. Preto je prekvapivé to, ako sú atraktívne pre zlodejov. Pripadá mi to ako predávať púpavy na lúke plnej púpav. Bicyklov je tu skrátka prebytok. Aspoň to tak vyzerá. No aj napriek tomu sa v Holandsku ročne ukradne asi 150 000 „dvojnohých tátošov“, ako by povedal redaktor TV JOJ.

Za koľko kúpiš bajk?

Ceny? Neviem to moc porovnať s domácimi cenami. A to aj možno preto, že u nás podľa mňa moc nefrčia predaje a nákupy bajkov z druhej ruky… vlastne u nás bajky nefrčia vôbec. Pffffrrrr. Ale najlacnejšie kusy jednoduchých mestských bicyklov sa tu pohybujú okolo 40 eur od seriózneho predajcu. Lepšie, napríklad s prehadzovačkou alebo ručnou brzdou, sú za približne 100 eur. Ja mám športový cestný bajk za 200 eur. Všetky ceny sú ceny jazdených bicyklov.

Ono ale celkovo priemerný vek bicyklu v Holandsku sa bude pohybovať okolo 30 rokov. Tie bajky tu pravdepodobne často putujú z rúk do rúk a za dlhé roky neprestávajú slúžiť. Môj tátoš pretekal na Tour de France v rokoch 1985-1988.

Inak tu fungujú spoločnosti, ktoré bajky rentujú na mesačnej báze. Takmer monopol tu má spoločnosť Swapfiets, ktorá ti požičia nový bicykel za 12 eur na mesiac. V cene je zahrnutý akýkoľvek servis alebo prípadná výmena bicyklu. Preto je to najobľúbenejšia (a najjednoduchšia) cesta, ktorú si vyberá väčšina študentov. Sám mám takýto bicykel na vozenie do školy a obchodu za 18 eur (premium verzia s prehadzovačkou :D).

swapfiets groningen erasmus blog yakube.sk

Toto je môj prenajatý bicykel za 18 eur na mesiac.

Bicyklovanie a nenormálna cyklo-infraštruktúra

Na bicykli sa v Holandsku dostaneš všade. Dokonca na viac miest ako s autom. V meste sú popri všetkých veľkých cestách vedené samostatné cyklochodníky, v “horšom” prípade je na ceste vyhradený cyklopruh. V takom prípade býva v križovatkách vyhradený priestor pred stopkou pre autá a križovatkou prechádzaš prvý s tým, že môžeš bezpečne odbočiť.

Čo sa týka pohybu po mestách, často tu stretneš značku, ktorá hlási “uitgezonderd” – či už sa jedná o jednosmerku alebo akýkoľvek iný shit, kde sa s autom nemôžeš natrepať – tá značka znamená “s výnimkou”, a je to výnimka práve pre bicykle.

Mimo miest je to trochu inakšie, ale o nič menej dobré. Na bajku sa dostaneš opäť všade, do každej dediny a na každé miesto. Sieť cyklochodníkov je fakt ohromná… jednak z toho pohľadu, že ide o skutočné chodníky (asfalt/betón) a nie o lesnú cestičku alebo turistický chodník, ktorý niekto označil ako cyklochodník, ako to je u nás. A potom preto, ako je tá sieť rozsiahla a hustá… nie sú to tri cesty, ktoré vedú naprieč krajinou.

V Holandsku sa nachádza 35 000 kilometrov cyklochodníkov. To sú oddelené chodníky. Ďalších 55 000 kilometrov predstavujú cesty, ktoré majú oddelený cyklopruh.

blog bloger slovak erasmus blog z erasmu

V Holandsku to ide všade, ale po piesku moc nie.

Bicyklovanie v Holandsku a bezpečnosť

Zaujímavé je jazdenie po cestách mimo miest a mimo cyklochodníkov. Je to možné, áno (:D). V Holandsku sú dva druhy ciest okrem diaľnic. Na väčších cestách platí osemdesátka. Na cestách nižšej triedy (to neznamená s nekvalitnejším povrchom :D) platí limit šesťdesiat a na tieto cesty sa dá vstúpiť s bajkom. Výsledok je taký, že aj mimo cyklochodníkov je jazdenie na bicykli bezpečné. Pomerne.

Dosť často sa stretávam s myšlienkou v štýle, že „v Holandsku si na bicykli všade pán“. Dovoľ mi tento mýtus vyvrátiť, je to brutálna blbosť. Podľa mňa taký pocit vytvárajú čiastočne medzinárodní študenti, ktorí sem prídu, a nenaučení jazdiť zo svojich krajín sa na ceste správajú ako mentáli kokoti burani. Jasné, domácim a hlavne autám potom neostáva nič iné, len ustúpiť.

Proste… koľko priestoru a práva tu na bicykli máš, toľko sa venuj aj svojím povinnostiam. Ľudia na autách tu síce majú vo zvyku vo väčšine prípadov púšťať bajky, aj keď nemusia. A oni nemusia. Preto napríklad značka „daj prednosť“ nie je len na okrasu a fakt na nej zastav, keď musíš.

bicykel bike bicyklovanie cyklo groningen holandsko blog

Na bicykli všade… aj kúpať sa, napríklad.

Ohrozený druh “cyklista”

Iná vec je, že na bajku si tu chránený zo zákonu. Myslím, že pri akejkoľvek nehode, keď to nebude samovražedný skok oproti autu na štvorprúdovke, je dávaná vina vodičovi auta. Ten je zo zákona povinný si byť vždy istý, že nemá šancu ohroziť cyklistu. Taká formulácia síce znie vtipne alebo úsmevne, ale je to mega užitočné. V podstate taká pozitívna diskriminácia bajkerov, ktorú je ale nutné oceniť.

Dopravné špecialitky

Teraz trošku málo o pravidlách holandskej dopravy. Pripadá mi, že oproti Slovensku alebo Česku je tu o dosť viac nejednoznačných situácií v križovatkách. U nás je väčšinou označená hlavná cesta, vedľajšia cesta a vieš, kedy dávaš prednosť. Tu mi pripadá, že väčšina križovatiek má rovnocenné cesty, takže jazdenie mi tu pripadá ako skúška funkčnosti pravidla pravej ruky.

Označenie „hlavnej“ v križovatke s nešpecifikovanou prioritou je tu niekedy riešené zaujímavým spôsobom, ktorý mi u nás nepripadá úplne bežný. Musíš sa pozerať na dláždenie ulíc a všimnúť si, ktorá cesta „pokračuje“, a ktorá je hlavnou „odseknutá“.

No… zaujímavé. Asi je dobré, že takéto križovatky sú len na málo frekventovaných miestach mesta a v malých mestách, takže sa tam s inými autami moc často nestretneš. (:D)

blog o erasme holandsko groningen slovak bike

Holanďania využívajú bicykle aj na sťahovanie. Takýto sa dá prenajať za 12 eur na tri hodiny.

Križovatková špecialitka sa nachádza aj špeciálne a jedine v Groningene. Svetelné križovatky tu fungujú… no… povedzme, že trochu zvláštne. Najprv tu idú jedny autá, potom druhé autá, a potom biciglisti. Naraz, hah! Zo všetkých smerov. A ešte stále som neprišiel na to, ako by sa taká križovatka mala správne prechádzať. Každopádne z toho, ako ju prechádzajú všetci, som pochopil, že prednosť má asi ten, ktorý pôsobí sebavedomejšie. Je to brutálny chaos. Ale prekvapivo to nejak funguje a ešte som nevidel, že by to niekomu „nevydalo“.

Príjemná vychytávka, ktorej motorovú verziu poznajú aj v niektorých štátoch USA, je odbočovanie bicyklom na červenú doprava. Super vec, ktorá tu je samozrejmosťou narozdiel od iných miest alebo krajín. Výborné sú aj kruhové objazdy, ktoré sú v mestách väčšinou riešené spôsobom, ktorý dáva prioritu bajkerom.

Všetko má svoje nevýhody

Jak sa tu jazdí? Ak si to ešte doteraz nepochopil z toho, čo som už napísal, tak extrémne dobre. Extrémne dobre, pohodlne, rýchlo a v peknom prostredí. A to všetko s jednou podmienkou, pod ktorou všetko uvedené následne padá. Jazdí sa tu výborne, pokiaľ nefúka. Keď tu fučí, tak fučí štýlom, na aký z domu nie som vôbec zvyknutý. Silno. Škoda je len to, že tu fučí dosť často.

Takže čo sa týka georeliéfu, má Holandsko ideálne podmienky na jazdenie. Mám tu na to taký kľúč, ktorý tu vcelku presne platí – na jednom kilometri vždy vystúpaš asi jeden meter. Aj to robia väčšinou prejazdy ponad cesty, kanály a podobne. Je to tu fakt úplne ploché.

erasmus blog z erasmu holandsko groningen

Takto to vidím ja.

No ako vravím, odpor ti tu nekladú percentá sklonu stúpaní, ale vietor. Na to mám zase iný vzorček. Daj si počet kilometrov za hodinu (rýchlosť vetra), vydeľ to štvorkou a dostaneš približné (simulované) percentá stúpania. Čo to znamená? Pri rýchlosti vetra 45km/h sa viac než len zapotíš. Takto sa mi to stalo, keď som sa vydal z Groningenu po smere vetra a za polhodinu som prešiel viac ako 20 kilometrov. Kamoško/a, nechceš si predstaviť, že cestou naspäť to bolo mojich najdlhších 20 kilometrov v živote. A nielen pocitovo, tá cesta trvala fakt dve a pol hodiny.

Odvtedy som si začal cesty dôsledne dopredu pripravovať podľa radaru a predpovede a vždy vyrážam proti vetru. Priemer kilometrov na bicykli mi tu každý týždeň rastie a už sa dostávam k dvestovke. Keď sa tak zamyslím, zo všetkých parádnych vecí na mojom Erasme v Holandsku je bikovanie to najlepšie.


Predošlé časti:

Erasmus v Holandsku časť I. – Ako vycestovať na Erasmus?

Erasmus v Holandsku časť II. – Pocity z prvých dvoch týždňov

Erasmus v Holandsku časť III. – Aké je štúdium v Holandsku?

Jakub Kudrna

Študent žurnalistiky a filmu na UP v Olomouci.

Krásny, vtipný, inteligentný a hlavne obdarený zdravým úsudkom.

Jakub Kudrna

Študent žurnalistiky a filmu na UP v Olomouci.

Krásny, vtipný, inteligentný a hlavne obdarený zdravým úsudkom.