Once Upon a Time je najhorší Tarantinov film… či nie?

20 júla, 2020 | Sledujem

Vlakové úvahy. Domov dorazím ráno, aby som preskočil noc a z jedného pražského dňa plynulo vstúpil do dňa liptovského. Premýšľam o filme, ktorý som videl asi 48 hodín predtým, ako som začal písať tento článok. Once Upon a Time in Hollywood je v takej nejakej všeobecnej vrave označovaný ako slabší Tarantinov film. Vo vyhrotených prípadoch sa niektoré indivíduá vyjadrujú v zmysle, že ide o najhorší Tarantinov film. Prečo? A je tomu skutočne tak? Vlakovo-filmové úvahy…

Film, ktorý v dnešnej dobe nemôže byť populárny

Napálim to tam zostra – čož je zrovna dosť príhodné, keď sa bavíme o Tarantinovi – Once Upon a Time proste nemôže byť v dnešnej dobe populárny. U určitej skupinky ľudí musí pôsobiť absolútne neprijateľne. A v širšej súčasnej spoločnosti spôsobuje minimálne tzv. pozdvižení. Ono totiž už nejakú dobu nie je populárne vystúpiť vo filme proti-ľavicovo. O politickej orientácii Tarantina by sa dalo napísať veľa, on sám sa snáď považuje za liberála. Veď dnes oslavovaným Pulp Fiction v 90-tych rokoch rozbúral kresťansko-pravicovú (filmovú) tradíciu. Vo Once Upon a Time sa ale z dnešného pohľadu postavil svojím nostalgickým ohliadaním do minulosti politicky napravo – k dnešným nostalgickým pravičiarom upínajúcim sa k túžbe po znovu mocnej Amerike.

Slovníček filmového výraziva

Exploatácia = Vykoristenie. Napríklad znázornenie ženského tela ako objektu pre potešenie (mužského) diváka.
Buddy film = Špeciálny žáner filmu, ktorý sa spolieha na ústrednú dvojicu dvoch kamošských mužských postáv.
Naratív = Rozprávanie.
Diegetický = Odohrávajúci sa / prítomný vo svete fabule – vo filmovom svete.
Voice-over = Je hovorený komentár prichádzajúci zo sveta mimo fabule (nediegetický).
Transfokácia = Zmena ohniskovej vzdialenosti objektívu – tzv. zoom (priblíženie a oddialenie).

Robiť si piču z hipíkov a ich dnešného odkazu v podobe narastajúcej neomarxistickej tendencie? To som ešte nevidel. A nenapadá ma, kto by si niečo také dovolil. Ruka v ruke s tým ide absolútne marginalizovanie ženských rolí v jeho filme – v dobe, kedy môžeme sledovať stále viac a viac silných ženštín, ktoré rozdupávajú a zahadzujú genderové stereotypy, a na filmovom plátne sa sebavedomo stavajú do úplného centra všetkého diania. Preto sa nedivím, ak náhodou sem-tam nejaká ufrflaná, príliš aktívna feministka odchádzala z kina nasraná, pretože čakala srdcervúci príbeh o mocnej žene Sharon Tate (trebárs po vzore Kill Bill, nie?) … a dočkala sa tak akurát exploatácie ženského tela a scénky o pipke, čo si „zašla do kina a pekne sa pri tom usmievala“. Podobne napiču sa z filmíku môže cítiť asi každý prehnanejší ľavičiar, či týpek so spochybniteľnou maskulinitou. Nedá sa holt vyhovieť každému…

yakube.sk filmova recenzia once upon a time hollywood sk filmy online

Tarantino tradične ovládol design interiérov a ich detailného nasvietenia.

Naráža film u nášho publika na nepochopenie?

Zhadzovať všetko na politiku a svetonázor by ale bolo mierne trápne. Ďalším z dôvodov chladnejšieho prijatia Once Upon a Time v našich končinách musí byť aj neznalosť reálií. Myslím si, že väčšina ľudí na Slovensku (potažmo Česku) nepozná ani Polanskeho, nie to ešte nejakú Sharon Tate alebo Charlesa Mansona. Znalosť tejto udalosti je pre divácku skúsenosť s Once Upon a Time kľúčová. Ani nie tak pre vedomosť o tom, kto je kto, ale preto, že Tarantino svoj scenár napísal tak, že absolútne zmanipuloval divácke očakávania. Opäť. Tarantina by sme v podstate mohli nazývať režisérom – šachistom. No lenže nicméně práveže a práve preto ak je film inšpirovaný touto skutočnou udalosťou, prirodzene (aj keby len podvedome) očakávaš, že bude v kľúčových aspektoch, resp. aspoň v jej výsledku, verný realite.

olomouc party praha yakube vystava stanov

Tragický osud Sharon Tate

Pripomeniem, že sa jedná o príbeh režiséra Polanskeho a jeho manželky Sharon Tate, ktorá bola spolu s jej priateľmi zavraždená vo vlastnom dome skupinkou hippie podivínov okolo Charlesa Mansona, ktorá si hovorila “rodina”. Skutok chceli zhodiť na černochov, čím by podľa predstáv rozpútali rasovú vojnú, ktorú by prežila len ich skupina. Manson bol odsúdený v roku 1971 a zomrel vo väzbe v roku 2017.

Vo filme sa preto pochopiteľne vyskytuje Sharon aj Roman Polanski. Prekvapivo ale v ústredných roliach sledujeme buddy dvojicu fiktívnych týpkov. Nevadí – úsudok divákovi napovedá, že ak sa nemôže spoľahnúť na skúsenosť s reálnym svetom, bude sa opierať o skúsenosť divácku. Zo skúsenosti s Tarantinovým Pulp Fiction by sme mohli usudzovať, že úmrtia „hlavných postáv“ budeme sledovať z pohľadu postáv iných – tak, ako sa tomu v PF deje v prípade smrti hlavnej postavy Vincenta Vegu. Tarantinovo obrátenie diváckych očakávaní po tom, ako zmieňovanej tragédii „zabráni“, je šokantné a katarktické. Pokiaľ ale divák takýmito skúsenosťami neoplýva, nemá ho čo prekvapiť. To vysvetľuje mnohé hlasy o tom, že „vo Once Upon a Time sa nič nedeje a nikam sa to neposúva“.

Niečo mi tam nesedí

Najzaujímavejšia pri sledovaní je potom tá diskrepancia vzniknutá medzi tým, ako na nás film prehovára a nevyhnutnou predzvesťou toho, čo má prísť (podľa skutočnosti). Filmová forma vo Once Upon a Time je okrem tradičného Tarantinovho rukopisu charakteristická výrazne pozitívnym ladením – s odľahčeným naratívom a vizuálnou zlatavosťou až cukríkovosťou. Všetkému vládne pekné počasie, teplé uhladene pôsobiace pastelové farby a idylické zábery na mesto a jazdu autom. V noci zas film nadobúda farebnú a party atmosféru v duchu nového Gatsbyho. Až som si v priebehu sledovania vravel, či má Tarantino takúto samoúčelnú oku lahodnosť za potreby. Chcem predsa starého Tarantina! Na čo takéto prikrášlenia? Chcem späť surový vizuál z Reservoir Dogs a Pulp Fiction!

recenzia vtedy v hollywoode tenkrat kritika yakube.sk

Idylické jazdy ponorené do zlatavého svitu, či farebné ladenie LA pripomínajúce posledný diel GTA.

Vtedy v Hollywoode sa spolieha aj na noc a jej svetlá a farby.

Lenže Tarantino nie je úplne prvoplánová štetka a takto zvolený vizuál dáva perfektný zmysel. Návod na uchopenie tohto významu nám dáva – a v tomto je to trochu vtipné – samotný názov filmu, ono „Kde bolo, tam bolo, vtedy v Hollywoode…“. Film funguje ako skvelá hračka, ktorá preberá vzorce rozprávky. Preto ten prikrášlený vizuál. Preto je film prerývaný voice-overom, ktorý nás dejom prevádza rozprávaním z pohľadu 3. osoby. Preto sa film skončí jednoznačným porazením zla, hrdinským plameňometovým skutkom Lea, Sharon Tate prežije, Leo to dotiahne k Polanskému a všetko sa dobre skončí. Jasnééé!

Ukážka, ako na nás prehovára film

Existuje tu teda istá dualita v tom, čo nám ukazuje film, a v tom, čo vieme, že sa skutočne stalo. Expresívna náladička, ktorá z filmu srší, svojím kontrastom znásobuje temnosť toho, čo sa skrýva pod povrchom. Tento motív, ktorý prestupuje naprieč celým filmom, je dobre naznačený už v úvodnom diegetickom zábere na výraz, ktorý môžeme pokladať za úsmev. Následnou transfokáciou ale získame širší pohľad a zisťujeme, že sa na jednu stranu jedná o výraz bolesti alebo zlosti, a na druhú stranu – že ide o plagát, teda niečo umelé, predstavujúce sa nám ako fikcia.

yakube once upon a time in hollywood vtedy v hollywoode recenzia

Záber na “úsmev”, ktorý nás vedome zavádza.

Ako však vzápätí zisťujeme, sotva sa jedná o úsmev. Navyše sa jedná o umelý plagát.

A ona dualita sa stáva výborným ústredným motívom, na ktorý Tarantino freestylovejším spôsobom nabaľuje ďalšie svoje srandičky, ktoré má rád – v tomto to bude zrejme najdivokejší Tarantinov film. Je tu kopa spaghetti westernu, vo filme sa dokonca vyskytne vystrihnutá a alternovaná scéna z The Great Escape, a celkovo v ňom Tarantino silno parafrázuje konkrétne filmy alebo určité žánre. Najlepšie sa mu to podarilo v scéne na filmovom „hippie“ ranči, ktorú považujem za absolútny vrchol filmu. Vrchol filmu ako takého, nielen tohto. Celá scéna parafrázuje horrory zo 70-tych rokov, najviac môže pripomínať snáď filmy Deliverance (vo vyobrazení hipíkov v porovnaní s hillbillies z Deliverance) a Texas Chainsaw Massacre (v dizajne interiérových scén, kde sú izby zapadané špinou a neumytým nádobím, po zemi sa premávajú krysy a vo vzduchu bzučia mäsiarky).

Záber na hipíkov s charakteristickou jazdou kamery dáva rozpomenúť si na klasické horrory.

Záber na postavu vyzerajúcu spoza sieťky v dverách je takisto povedomý.

Najlepšie na celom filme je, ako dokáže byť Tarantino filmový. Ten týpek chápe, že film nestojí len na význame, ktorý prináša rozuzlenie, ako by to chcelo zjednodušovať množstvo ľudí. Vo Once Upon a Time ukazuje, že významy sa rodia v každom momente filmu – a že to nemusia byť len významy interpretačné. Naopak, Tarantino dokazuje, že významy môžeme hľadať aj v samotnom potešení z filmu ako takého (v tom sa obracia hlavne k sebe a jeho drahým cinefilom). Niekedy totiž nejde o to, že scéna musí splniť význam svojím postavením ako nekompromisne kľúčového prvku pre naratív. Niekedy, ako tomu je v scéne na ranči, stačí, keď nás film drží v napätí a prináša nám pekný filmový moment. A takých je vo Once Upon a Time kopa.

• Réžia:
  • Scenár:
  • Kamera: