Erasmus v Holandsku časť III. – Aké je štúdium v Holandsku?

mar 10, 2019 | Cestujem, Erasmus v Holandsku

Tretí zápis do denníku sfajčeného Holanďana, ej kej ej prekvapivo tu chodím aj do školy. Občas. Veď na Erasmus som sa vydal v prvom rade kvôli tomu (istotne). V tomto článku sa teda dozvieš najmä dve veci – čo tu študujem, a ako štúdium v Holandsku porovnávam s tým doma.

V predchádzajúcom blogu o Erasme som písal o tom, že mi nešli zapísať predmety, ktoré som chcel. Namiesto toho mám takú zvláštnu zmes tvorenú spolovice tým, čo mi ostalo. Aby si si hneď urobil predstavu, tak navštevujem tieto štyri kurzy, ktoré mi dokopy dávajú 30 kreditov.

  • Film III – Teória filmu
  • Podnikanie v kultúre
  • Holandská literatúra a kultúra (1800 – 2000)
  • Prednášky z holandských štúdií

Nie sú kredity jak kredity…

Nepochybne prvá vec, ktorá ťa tu zaujme, je kreditové ohodnotenie jednotlivých predmetov. Nerozumiem tomu a ako domáci študent českej univerzity sa musím cítiť ukrivdený. V Holandsku totiž najčastejšie dostávajú päť alebo desať kreditov za jeden predmet. Zatiaľ si netrúfam tvrdiť, že to štúdium je výrazne ľahšie, ale ak sa rozpočíta námaha vydaná na získanie jedného kreditu, tak to potom FUCK YOU. Vychádza to tu dvakráttrikrát jednoduchšie.

blog o erasme sk studium v holandsku

Škola. Zaparkovať bicykel je asi rovnako jednoduché ako nájsť miesto pred Tescom, keď dajú cukor za euro. Alebo niečo strašne výhodné.

Ja takisto dostávam desať kreditov za prvé dva zmienené predmety. Tie ostatné dva sú ohodnotené piatimi kreditmi. Takže si to poďme rozobrať:

Predmet Prednášky z holandských štúdií absolvujem zložením skúšky, ktorá pozostáva z ábecéčkových otázok. Náplňou predmetu sú obyčajné prednášky, na ktoré teda nemusíš chodiť, stačí ti pozbierať podpisy do prezenčky. Bam! Päť kreditov.

V Olomouci som absolvoval krásny predmet Štylistika. Na to, aby som ním prešiel, som potreboval účasť na seminári (kde je 15 ľudí, takže tam skôr musíš byť), vypracovanie úloh na každý seminár, prezentácia vlastného odborne spracovaného referátu, zloženie troch skúšočiek v priebehu semestra a nakoniec (konečne!) finálna ústna skúška, na ktorej som ja strávil jeden a pol hodiny (dve hodiny s prípravou). Uf! Rovnakých päť kreditov. Rovnakých?! Urob si názor sám, (wo)maaan…

Do školy by som inakšie mal chodiť štyri dni, resp. možno bude lepšie ak to vyjadrím hodinami. Týždenne sa v škole mám zdržať presne 12 hodín. V Olomouci je to, pre tvoju predstavu, asi 25-30 hodín. Za rovnaké kredity.

A okrem toho…

Je tu trochu iný systém rozloženia akademického roku. Ktorý opäť nahráva študentom, hah. Semester je tu rozdelený na dva bloky, každý má teda asi šesť týždňov. Čo je zaujímavé, môžeš si vziať predmety len na jeden tento blok a ukončiť ich v polke semestra. Najlepšie na tom ale je, že uprostred tých blokov máš dva alebo tri týždne voľno. Yes! To je spravodlivé, že?

Čo to je za školu?

No, man… na Erasmus som odišiel z domácej Katedry divadelních a filmových studií (Filozofická fakulta UPOL). V Holandsku študujem na University of Groningen (Rijksuniversiteit Groningen), ktorá sa pýši zaradením do takého toho rebríčka top 100 univerzít. Konkrétne som sa dostal na Department of Arts, Culture and Media, prezývaný familiárne „ej sí em“. A všetko to znie vskutku dobre, až dokým si neuvedomíš, že sa jedná o prosté umenovedy. Haaaaaaaah. Proste super voľba pre detičky, ktoré sú tak talentované a nadané, že sa od samej radosti dajú na takýto perspektívny obor.

blog o erasme holandsko yakube.sk

Štúdium prebieha fakt v pekných priestoroch.

Ja teda verím, že umenovedy študujú aj ľudia z čistého presvedčenia a hlbokého záujmu o umeníčko. Ale aký to má zmysel? To neviem. Ak študuješ naraz literatúru, výtvarné umenie, film, divadlo, telku a hudbu, a k tomu ešte navyše ich históriu a históriu myslenia o nich, a ešte toho nie je dosť – ich postavenie z pohľadu mediálnych študií, psychológie alebo sociológie – kámo, to je proste moc. A nemôžem si pomôcť, z takéhoto mixu nakoniec musí vyjsť úplny debil, ktorý o žiadnom z tých oborov nevie poriadne nič. Ja študujem len film a napriek tomu sa cítim dosť overwhelmed.

No nič to, isto ťa viac zaujíma, aké úžasné sú tie predmety, ktoré navštevujem. Checkuj to.

Film trojka

Och och. V podstate dva najvýstižnejšie slová, ktoré sa mi poja s týmto predmetom. Úprimne, „Film trojka“ je najhorší filmový predmet, aký som počas svojej akademickej kariéry absolvoval. A zároveň sa v rozpore so svojím názvom prekvapivo málinko venuje samotnému filmu. Predmet je zasvätený (:D) filmovej teórii, resp. vývoju uvažovania o filme vo všetkých možných smeroch. Takže možno si to už teraz vieš trošku predstaviť. Ale pre menej chápavejšie jedince – preberáme literárne, umenovedné, psychologické teórie (percepcia,  poznanie, psychoanalýza), marxizmus a feminizmus – a to všetko vo vzťahu k filmu.

holandska univerzita skola

Keď sa ma ľudia pýtajú: Ako zvládaš štúdium?

Nebudem bližšie rozoberať, že tá teória je nepredstaviteľne nudná a vyžaduje si rozsiahle čítanie brutálnej povinnej literatúry, ktorá sa hnusne vysmeje tvojmu C1-tkovému certifikátu z angličtiny. Hlavný problém vidím v koncepcii toho predmetu. On ťa prinúti porozumieť nejakej teórii, čo ťa nasmeruje k tomu, aby si tú teóriu prijal ako všeobecne platnú pravdu. Veľa z nich ale bolo vyvrátených alebo prestali byť cool (hneď ako padol nejaký režim, na ktorý bola taká teória viazaná ako ideologický manifest). A potom musíš pochopiť, prečo je taká teória napiču.

To je fajn, to ťa prinúti reflektovať svoje uvažovanie, a uvažovať hlbšie a v širších súvislostiach. Ale je to zároveň strašne frustrujúce. Pretože v priebehu tých seminárov často dostávam pocit, že je ťažké mať akýkoľvek názor, ktorý by nemohol byť ostro napadnuteľný. No… asi je čas potrénovať asertivitu.

Podnikanie je smrrrrť

Tento business nejde tak, ako by som si prial. Začalo to tým, že je k tomu povinná kniha, ktorá ale nestojí 20 eur, ani 30, ani 40, ale 50 eur. To bol hneď zo začiatku podnikania hrubý škrt cez budget. Pozn. red. tá knižka je brutálny bullshit.

blog o erasme

Stále nechápem, o čo sa v tom slide jednalo. A takto je to ale s každým jedným.

O čo tam ide? Neviem. V polke semestra som to stále nepochopil. Učí to týpek, ktorý nenormálne šušle mumle, čím si vyslúžil prezývku mumloš alebo tiež mumlák, či mumlač. Ale aj keby bol jeho prejav nenarušený takýmto fyziologickým komunikačným šumom, asi by som mu aj tak nerozumel. Pretože keď mu nerozumiem, tak sa aspoň dívam na tie jeho prezentácie, ktoré ale pripomínajú náhodný zhluk fancy anglických slov. Takže haaaaaahhh

Presne ma napadlo, ako popísať ten stav na prednáškach a seminároch nášho kultúrneho podnikania. Prepožičiam si k tomu text tohto populárneho šlágru:

Včera jsem ti zvládal rozumět,
furt chápu jednotlivý slova.
Lenže uniká ti zmysel viet,
treba to skúšať zas a znova.

erasmus holandsko skola univerzita

Asi takto nejak, no.

Čítanie holandských Potterov?

Nie celkom. Skôr čítanie o ich komplexoch z kolonializmu a čítanie sonetov v mordorčine najmenej poetickom jazyku na svete. Celkový smíšny pocit umocňuje vyučujúca, ktorá nás inštruuje, aby sme precítili zvukomalebnosť daných básní. Jasné, počujem, všetko to vnímam!

chr chr chrrrr chrchr chrrrrrrrrrrrrr

Ale okrem toho je to asi najzaujímavejší predmet, ktorý tu mám. Každý týždeň čítame jeden román. A zatiaľ som čítal len samé dobré veci. Je to fakt zaujímavé sa dozvedieť o takto dobrých knižkách od autorov, o ktorých by si v živote nikdy nepočul.

Navyše! Máme ísť na výlet do Antverp. To sa oplatí.

Reklama na Holandsko

Aj tak by sa dali nazvať oné prednášky, ktoré sa vždy venujú inej téme (migrácia, kolonizácia, správa vodstva). Uvidíme, čo prinesú ďalšie hodiny, no dosiaľ to bola ukážka toho, ako sa Holandsko napriek neľahkým výzvam so všetkým hrdo, odborne a slušne vyrovnáva.

Aj tak ale ide o najzábavnejšie hodiny, ktoré tu mám. Navyše, vzali nás zadarminko na výlet busom naokolo Holandska, ktorý hodnotím desiatimi poffertjes z desiatich.

A to je všetko z môjho strohého holandského rozvrhu. Nie je toho veľa, hah.

O prístupe k škole

Neviem, čo si mám o tom holandskom systéme myslieť. Hodnotiť to samozrejme môžem len na základe svojej skúsenosti s jednou katedrou. Ale pripadá mi to tu oveľa viac „flákačské“, narozdiel od školy doma, kde si študenti musia máknuť.

Kritický poznatok pre porovnávanie je ten, že za školu sa tu platí.

A teda – študujú tam len ľudia, ktorí to skutočne chcú študovať a nechýba im motivácia. Na druhú stranu to znamená to, že na nich nie je vyvíjaný taký tlak.

Čo sa týka spôsobu vzdelávania, tak ten je, oproti tomu, na čo sme u nás zvyknutí, výrazne liberálnejší. Proste, kľudne na tom seminári drístaj až nechutné nezmysly, ktoré normálna hlava ani nemá šancu pobrať… ale pozor! Učiteľ, i keď vidíš, ako mu dvíha tlak a začne dostávať tiky do oka, je potichu a akurát pokýva hlavou, akože rešpektuje tvoj názor a ešte ti zaň poďakuje.

groningen univerzita blog sk

Celý jeden seminár (celý semester) je zabitý predstieraním práce. Toto strašne neznášam.

Celkovo platí to, že vzťah medzi učiteľom a študentom je viac horizontálny, menej sa opierajúci o autoritu učiteľa. Nazval by som to takým formálnym kamarátstvom.

Tak a pre predstavu o tom, koľko sa za vzdelanie v Holandsku platí – je najprv dobré poznamenať, že by bolo fajn, keby sa konečne všetci kotlebovci, okamurovci a harabinovci strčili do riti, najlepšie sebe navzájom. Pretože ročne tu obyvateľ EÚ zaplatí asi 2100 eur.

Ale! Človek mimo EÚ za to isté zaplatí 12 500 (v prípade ACM) až 32 000 eur (v prípade medicíny)!

Čo z toho vyplýva, deti? Že strčte do rici Kotlebu i s Okamurom. Ale hlavne – vážme si to, že môžeme študovať zadarmo.

Štúdium na Erasme v Holandsku je…

Ak by som mal zhrnúť pocity z holandskej univerzity, tak to bude v prvom rade poklona pred kvalitou Univerzity Palackého. Všetko, čo ma napadne ďalej, je až druhoradé.

Univerzita v Groningene je určite výborná inštitúcia s brutálnym zázemím, ohromným kampusom, obdivuhodnými budovami, priestormi a službami (športové centrum s ponukou asi 200 športov, knižnica, bufety, jedálne). A nepochyne aj skvelými odborníkmi. Neviem však na základe čoho sa udeľujú body do toho rebríčka univerzít. Podľa počtu odborných publikácií vyučujúcich? To ma úprimne až tak nezaujíma. Osobne viac cením zanietenie učiteľov pre danú oblasť, zanietienie pre samotné vzdelávanie (ktoré snáď má byť čiastočne ich poslaním) a ich prístup k študentom, ktorý je bezkonkurenčne najlepší na

glorious Katedre filmových a divadelních studií, UP.

Doma je doma?

A to si myslím aj napriek tomu, o koľko viac úsilia musím v ČR vynaložiť na získanie jedného kreditu. Pretože to, čo sa na UP dozviem za jeden semester, na to by som potreboval asi tri holandské.

Nie som si istý, ako to napísať, aby to nevyznelo vyložene negatívne voči tunajšej univerzite, ktorá nie je zlá. Ale to je možno skôr kritika bilaterálnej erasmovej zmluvy medzi katedrami. Alebo takto… podľa mňa nie je pre študenta našej katedry vhodné/výhodné ísť študovať na ACM v Groningene. Keď porovnám svoje znalosti filmu so študentmi v Holandsku, tak sa môžem akurát usmievkať. To je ale aj dôsledok toho, že sú to skôr umenovedy ako filmová veda.

Ale aby si si to vedel predstaviť, tak bežný študent ACM považuje za svoj najvyšší cinefilský zážitok to, že si na Netflixe pustí Roma. No… och, joj. Och.

Ale celkovo, celý ten program a s ním aj prístup učiteľov môžeš skôr považovať za teoretický, pričom pre KDFS UP sa mi hodí skôr prívlastok zanietený. Také zrkadlo mojej skúsenosti s tunajšou katedrou a horký pohľad doň predstavuje „incident“ s vedúcou ACM, kedy si nebola istá rokom vydania À bout de souffle/Breathless/U konce s dechem a váhavo nadhodila „polku padesátych rokov“. Tak to asi neee, to neee, to nám nerob, jooj.

Neber to tak, že som zahorklý. Na škole sa mi síce viac páči v Olomouci. Ale Erasmus a Holandsko je (ešte stále) skvelé. Nabudúce to preto bude veselší článok. A čakanie naň si môžeš skrátiť čítkaním predošlých dielov (ak si ešte nečítal), ktoré sú tuto dole:


Predošlé časti:

Erasmus v Holandsku časť I. – Ako vycestovať na Erasmus?

Erasmus v Holandsku časť II. – Pocity z prvých dvoch týždňov

Jakub Kudrna

Študent žurnalistiky a filmu na UP v Olomouci.

Krásny, vtipný, inteligentný a hlavne obdarený zdravým úsudkom.

Jakub Kudrna

Študent žurnalistiky a filmu na UP v Olomouci.

Krásny, vtipný, inteligentný a hlavne obdarený zdravým úsudkom.